آزادوار شهری به قدمت تاریخ

 

مسعود ولي نيا،كارآفرين برتر ملي سال گذشته در حوزه صنعت، هم اكنون 24 ساله و دانشجوي رشته كارشناسي كامپيوتر است. مديريت شركت زيگورات را كه در سال 1384 تاسيس شده و در زمينه بازيافت نخاله هاي ساختماني فعاليت مي كند، بر عهده دارد.

 مسعود ولي نيا، كارآفرين برتر ملي سال گذشته در حوزه صنعت، هم اكنون 24 ساله و دانشجوي رشته كارشناسي كامپيوتر است. مديريت شركت زيگورات را كه در سال 1384 تاسيس شده و در زمينه بازيافت نخاله هاي ساختماني فعاليت مي كند، بر عهده دارد. اين شركت با ابتكاري خاص، از بازمانده سنگ هاي ساختماني، سنگ هاي تزييني درست مي كند. در حالي كه پيش از اين باقي مانده سنگ هاي ساختماني دور ريخته مي شد، او توانسته با استفاده از روشي منحصر به فرد، خرده سنگ‌ها را به هم چسبانده و محصولي توليد كند كه براي استفاده در نماي ساختمان ها كاربرد دارد.

 

 

 

 

 

ولي نيا در گفت‌وگو با خبرنگار كار و اشتغال خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره چگونگي حركت خود به سمت كارآفريني گفت: همه دوران كودكي من در خانواده اي سپري شد كه دست در ساخت و ساز داشتند. هميشه با پدر سر ساختمانها مي رفتم و با چشم خود روند كارهاي آنها را دنبال مي كردم. از همان سال‌ها يكي از دغدغه هاي اصلي پدرم، از بين بردن و جابجايي نخاله هاي ناشي از ساخت اين سازهاي سنگ و گچي بود. نوجوان بودم كه تصميم گرفتم اين مشكل را هر طور شده حل كنم. به قول پدرم، در كار ساخت و ساز ساختمان، همه سختي كار ساختماني يك طرف و خلاص شدن از دست نخاله ها طرف ديگر. به همين دليل از نوجواني به اين فكر افتادم كه براي نخاله هاي ساختماني و راحت تر كردن كار پدرم و ساير افرادي كه در اين عرصه زحمت مي كشند، فكري بكنم. وقتي اين فكر را با پدرم مطرح كردم، ايشان بسيار مشتاقانه استقبال كرد و بعدها بزرگترين حامي من در اجراي طرح بود.

 

 

 

 

 

او با بيان اين كه از وقتي تصميم گرفت روي اين طرح كار كند و مطالعاتش را شروع كرد، با وجود آن كه رشته تحصيلي بسيار متفاوتي را براي ادامه انتخاب كرده، اما از فكر طرح خود هم خارج نشده است، ادامه داد: در اين راه به بن بست هاي زيادي رسيدم، اما بالاخره طرحم در رابطه با بازيافت سنگ هاي ساختماني جواب داد و بعد از سالها به نتيجه رسيد. البته از زمان اجرايي شدن طرح تا به نتيجه رسيدن آن نيز نزديك به چهار سال وقت و انرژي از من و ساير افراد خانواده ام صرف شد. البته حضور در انواع نمايشگاه هاي داخلي و خارجي كه در اين حوزه برگزار مي شد نيز بسيار راهگشا بود و ايده هاي بسيار خوب و مطلوبي را نيز در اختيار من قرار داد.

 

 

 

 

 

او تاكيد كرد كه به رغم مشكلات و گرفتاري ها، موفق شده محصولي را توليد كند كه در هيچ جاي دنيا توليد نمي شود و بازار بسيار خوبي را نيز در اختيار دارد و افزود: ميزان استقبال از سنگ هاي توليد كارخانه هاي ما به حدي زياد است كه چيزي از محصول توليدي براي صادرات باقي نمي ماند. در اين رابطه اگر وامهاي وعده داده شده محقق شود، قادر خواهيم بود كارخانه را گسترش داده و بازارهاي خارجي را نيز از آن خود كنيم.

 

 

 

 

 

وي در ادامه صحبتهايش به اين موضوع اشاره كرد كه كارهاي توليدي در كشور ما بسيار هزينه بر است و كمتر هم از آنها حمايت مي شود. او گفت كه كارش با خطرات و ريسك هاي زيادي همراه بوده، اما چون به حل مساله علاقه داشته، كار را پيگيري كرده و افزود: تهيه وسايل اين طرح بسيار هزينه بر بود، در حالي كه تسهيلاتي هم به من اختصاص نمي يافت و تا امروز تمام هزينه هاي شركت و كارخانه را از هزينه شخصي خود و به كمك خانواده پرداخت كرده ام. متاسفانه كارخانه ها در كشور ما سند ندارند تا توليدكننده بتواند از آن براي دريافت وام استفاده كند. البته به تازگي تغييراتي در اين شيوه اعمال شده و در اين صورت امكان دارد بتوانيم مبالغي را دريافت كنيم، اما اي كاش بعد از اين وقفه طولاني، نياز سنجي شده و مبلغي به ما اختصاص بيابد كه در حداقل ميزان ممكن نباشد.

 

 

 

 

 

ولي‌نيا نداشتن نمايندگي در استانها و كشورهاي ديگر براي عرضه محصول توليدي اش را از ديگر موانع بر سر راه توسعه فعاليتش دانست و خاطرنشان كرد: خيلي اين اتفاق افتاده كه خريدار مبلغ جنس خريداري شده را به ما پرداخت نكرده و ما براي دريافت حقمان مدتهاي زيادي وقت گذاشته ايم. ضمن اين كه اگر صادرات خود را گسترش دهيم، به طور حتم به نمايندگي هايي نياز پيدا مي كنيم تا حقوق ما را از طرف مقابل مطالبه كنند!

 

 

 

 

 

او تاكيد كرد كه نمونه كارش در كشور وجود ندارد و از روشي منحصر به فرد با فن آوري روز دنيا در آن استفاده مي كند. البته در سالهاي اول براي تاسيس كارخانه مجبور بوده تعدادي از دستگاها را وارد كند، اما به مرور اين نياز برطرف شده و در حال حاضر با همان تكنولوژي داخلي، محصولي توليد مي شود كه در دنيا بي نظير است.

 

كارآفرين برتر ملي سال گذشته قابل استفاده شدن نخاله هاي ساختماني را مهمترين ارزش ناشي از فعاليتش دانست و گفت: قبل از اينكه اين فناوري توسط من ارائه شود، در همه معادن و سنگ بري هاي كشور، حجم قابل ملاحظه اي از سنگهاي توليدي دور ريخته مي شد. به طور مثال براي استحصال يك قطعه سنگ يك متري، بايد چند تن سنگ تراشيده شود و به عبارتي چندين تن نخاله براي يك متر سنگ به دست مي آيد. با اين كار هزاران دلار پول دور ريخته شده و قيمت سنگ بالا مي رود. با اين وجود فناوري ايجادي ما درست از همان نخاله ها استفاده كرده و دورريز سنگ را به صفر مي رساند.

 

 

 

 

او تاكيد كرد: اين امر سبب صرفه جويي قابل ملاحظه به همراه توليد اين كالاي باارزش شده و قيمت سنگ را نيز به نرخ هاي منطقي نزديك تر مي كند. با همين روش و با توجه به سوددهي اين علم، ما موفق شديم طي يك سال ميزان دارايي شركت را از يك و نيم ميليارد تومان به هشت ميليارد تومان برسانيم. از سوي ديگر مسلما با صادرات انبوه اين محصول، علاوه بر ايجاد شغل، ارز قابل ملاحظه اي نيز نصيب كشور مي شود.

 

 

 

 

 

ولي‌نيا اين را هم گفت كه در حال حاضر توليدش در حدي نيست كه با صادرات آن ارز وارد كشور شود و ادامه داد: البته به ميزان بسيار كم از توليد ما به كشور هاي حاشيه خليج فارس و همسايه صادر مي شود، اما با كمي مساعدت مي توانيم بازار توليد سنگهاي مصنوعي جهان را از آن خود كنيم.

 

 

 

 

خبرگزاري دانشجويان ايران      مرجع

 

 


نویسنده: داود ׀ تاریخ: سه شنبه 13 دی 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تمامی حقوق برای سایت روستای آزادوار محفوظ است. انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است